OMG je vlucht is geannuleerd. Wat nu?

Je gaat op vakantie. Maanden kijk je er al naar uit. Je hebt de auto geparkeerd of je bent met de trein aangekomen op de luchthaven. Je kijkt op de borden naar welke incheckbalie je mag gaan, maar dan zie het knipperen! Cancelled! Cancelled? Je vlucht is geannuleerd. Je reis valt in duigen. Wat nu?

Hup, naar de balie van de airline.

Zodra je ziet dat je vlucht geannuleerd is ga je naar de desbetreffende balie. Ga niet online zoeken op je mobiel of laptop naar een alternatief. Of het nu komt door het weer, staking (zoals 19 februari jl. aan de hand was met Transavia) of andere omstandigheden, ga naar de balie toe. Zij vertellen je wat er precies aan de hand is en kunnen meteen kijken of ze je om kunnen boeken naar een nieuwe vlucht.

Ga niet zomaar akkoord

De medewerker achter de balie gaat vertellen wat er mogelijk is. De kans is aanwezig dat ze je omboeken naar een andere vlucht. Dat kan zowel op de dag zelf zijn of een dag later. Altijd dient de airline jou een passend alternatief te bieden en/of een compensatie. Dus is je vlucht geannuleerd zij moeten het voor je oplossen. Een refund krijgen kan altijd nog. Ga dus niet zomaar akkoord met het alternatief. Onderhandel over een upgrade, meer beenruimte of een overnachting op de luchthaven (mocht de vlucht de volgende dag gaan). Ook vergoedingen voor eet- en drinkbonnen zijn meer dan normaal. Het kost jou immers geld als je nog extra moet eten en drinken op de luchthaven.

Zit ook de volgende vlucht volgeboekt?

Dan is het aan jou wat te doen. Kies je voor een alternatief zoals in plaats van een directe vlucht een vlucht met overstap of wil je je geld terug. Let wel, dit krijg je niet direct terug. Hier kan weken overheen gaan. Uiteraard dien ik als persoonlijk reisadviseur altijd voor mijn klanten de refund in. Of dit nu bij de airline zelf is of via EU-claim. (Een tussenpersoon die hier super goed in is) ik regel het voor je. Is jouw vlucht pas geannuleerd en weet je niet wat te doen, vraag mij om advies.